دو گونه جدید از تیره‌های گل سرخ و گل گاوزبان از ایران

نویسنده

  • محبوبه خاتم ساز موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع، تهران - ایران
چکیده مقاله:

دو گونه جدید از تیره‌های گل سرخ و گاوزبان به نامهای Crataegus zagrica از جنوب غربی و Heliotropium esfahanicum از مرکز ایران نامگذاری و معرفی می‌گردند. گونه C. zagrica از کلیه گونه‌های جنس ولیک در ایران با داشتن کاسه ریزان در زمان میوه متمایز می‌گردد. گونه H. esfahanicum با گونه H. samoliflorumبا داشتن کرک در داخل جام‌گل، زایده بین لب‌های درفشی خمیده و فندقه کرک‌دار اختلاف دارد.  

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

دو گونه جدید از تیره های گل سرخ و گل گاوزبان از ایران

دو گونه جدید از تیره های گل سرخ و گاوزبان به نامهای crataegus zagrica از جنوب غربی و heliotropium esfahanicum از مرکز ایران نامگذاری و معرفی می گردند. گونه c. zagrica از کلیه گونه های جنس ولیک در ایران با داشتن کاسه ریزان در زمان میوه متمایز می گردد. گونه h. esfahanicum با گونه h. samoliflorumبا داشتن کرک در داخل جام گل، زایده بین لب های درفشی خمیده و فندقه کرک دار اختلاف دارد.

متن کامل

دو گونه جدید از خانواده گل سرخ از ایران

گونه‌های Cotoneaster esfandiarii  و  Pyrus kandevanica به عنوان گونه‌های جدید نامگذاری و شرح داده می‌شوند. گونه اولی با گونه P. boissieriana قرابت دارد و نزدیکترین گونه به گونه دومی C. integerrimus است. اختلاف گونه‌های جدید با گونه‌های وابسته توضیح داده می‌شود.

متن کامل

دو گونه جدید از خانواده گل سرخ از ایران

گونه های cotoneaster esfandiarii  و  pyrus kandevanica به عنوان گونه های جدید نامگذاری و شرح داده می شوند. گونه اولی با گونه p. boissieriana قرابت دارد و نزدیکترین گونه به گونه دومی c. integerrimus است. اختلاف گونه های جدید با گونه های وابسته توضیح داده می شود.

متن کامل

گونه جدید Campanula kurdistanica (خانواده گل استکانی) از کردستان، ایران

گونه  Campanula kurdistanica به عنوان گونه جدید برای علم گیاهشناسی از غرب ایران ، استان کردستان، جهات شمالی تا شمال غربی کوه شاهو معرفی می گردد. این گونه متعلق به زیرجنس Campanula و بخش Saxicolae می‌باشد. از این بخش در ایران تعداد 10 گونه که تعداد 8 گونه از آنها انحصاری ایران هستند یافت می شود. این گونه از محتمل‌ترین خویشاوند خود C. cymbalaria با داشتن صفاتی تفکیک می‌گردد. ساقه به طول تا 11 سان...

متن کامل

دو گونه جدید از جنس کوزینیا از تیره گل آفتابگران در ایران

در ضمن تدوین فلور ایران مربوط به جنس کوزینیا بخش سراتولوئیده تعداد دو گونه جدید برای علم گیاهی کشف گردید که در این مقاله کسب اعتبار می‌نمایند. یکی از گونه‌ها به نام Cousinia farimanensis نامگذاری می‌شود که از اطراف فریمان دراستان خراسان جمع‌آوری شده است. این گونه، به گونه C. concolor شباهت دارد که منطقه انتشار آن در شمال منطقه انتشار گونه جدید قرار گرفته است. علاوه بر این گونه جدید، با داشتن بر...

متن کامل

گزارش گونه Pyrus pashia از خانواده گل سرخ به عنوان گونه جدیدی برای فلور ایران

گونه Pyrus pashia  به عنوان گزارشی جدید از شمال شرق ایران گزارش می‌شود. این گونه با دارا بودن برگ‌های کم وبیش تخم مرغی شکل و  نوک تیز و همچنین اندازه میوه از گونه مجاور خود یعنی P. boissieriana قابل تفکیک می باشد. طرحی از این گیاه در مرحله میوه و گل به همراه نقشه پراکنش و تصاویری از مراحل گلدهی و میوه دهی دو گونه ذکر شده ارائه می‌گردد.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 8  شماره 2

صفحات  181- 186

تاریخ انتشار 2000-07-22

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023